Lanserer en internasjonal attraksjon på Verdens Ende

Expology: Syver Lauritzsen, Thomas Viktil michel d'Ailhaud de Brisis, til høyre Alexander Fornæs og Anders Havskjold. Kari Gjetrang er gründer for Expology og prosjektleder.

Expology: Syver Lauritzsen, Thomas Viktil michel d'Ailhaud de Brisis, til høyre Alexander Fornæs og Anders Havskjold. Kari Gjetrang er gründer for Expology og prosjektleder.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Nasjonalparksenteret på Verdens Ende har fått på plass en helt spesiell installasjon, en interaktiv forestilling som er blant de første i sitt slag i verden.

DEL

Det er Expology som står bak konseptet. Teknologi og personlig deltakelse for raskere å skape forståelse for komplekse budskap er det de jobber med. Nå er millionprosjektet på Verdens Ende i havn, og publikum kan ta en smugtitt i sommer.

Det blir offisiell åpning i august.

Utfordrende prosjekt

– Det som skal vises på Verdens Ende er det eneste i sitt slag i verden. Dette er en innovasjon, og teknologien er internasjonalt banebrytende, forteller gründer og prosjektleder Kari Gjetrang i Expology.

Et profesjonelt team innen blant annet grafikk, design og programmering har brukt sine kreative ressurser for å lime sammen bilder, lyd og bevegelse.

LES OGSÅ: Kragerø kommune flyttet sankthansfeiringen, nå kan det samme skje her

LES OGSÅ: – Hurra for gladmelding om bussen

En film, selv om begrepet film langt fra er dekkende her, vises på veggene i rondellen. At det vises i det runde rommet gir en visning på 270 grader. Ti prosjektorer skaper et sømløst bilde.

Livet under vann materialiserer seg, her er det blant annet fisk, magiske maneter og skumle skjær. Det er skapt et helt eget univers, bare for nasjonalparksenteret.

– Alle elementene er spesiallaget og programmert for dette, sier Gjetrang.

Sensorer fanger opp at du står foran «skjermen» og oppfatter hva du gjør. Vil du at fiskenes kal svømme i stim, eller vil du skremme dem? Ved hjelp av bevegelser kan du «ta» på det som er under vann.

Havforskningsinstituttet har kvalitetssikret alle elementene.

Engasjerer publikum og tar dem med i opplevelsen

I tillegg får publikum med seg nettbrett inn. Disse brukes for å løse oppgaver og for å lese mer om temaene man blir presentert for.

Gjetrang skryter av teamet som har løst oppgaven.

– Det har både vært interessant og utfordrende, sier hun, og skryter samtidig av oppdragsgiveren.

– En rolig og sindig kunde, sier hun.

– Det har hjulpet, for oppgaven har vært krevende, men svært interessant og spennende.

Livet over vann

Når opplevelsen nede er over, vil gruppen komme opp i rondellen oppe. Der presenteres livet over vann. Det er installert kikkerter med digital informasjon om hvor du er, og kompassroser på vinduet som viser himmelretningene.

I rondellen oppe får gjestene tid og anledning til å se nærmere på presentasjonen og å løse oppgaver på nettbrettene, samtidig som de kan nyte utsikten.

– Det er en annerledes måte å tenke utstilling på, og konseptet er spesialdesignet for nasjonalparksenteret, forteller Gjetrang videre.

Barn fra seks år og oppover er målgruppen, og det vil koste penger for å komme inn. Til høsten vil opplegget tilbys skoleklasser gratis.

Dette er et avgjørende skritt i retningen av å være et opplevelsessenter.

Artikkeltags