Kvaliteten holdt ikke mål, Kirkeveien må asfalteres på nytt for millionbeløp

MÅ ASFALTERES PÅ NYTT: Asfalten på Kirkeveien mellom Teie veidele og Borgheim må freses opp og legges på nytt. Jobben gjøres til uka. Dette bildet viser strekningen mellom Kanalen og veidelet før fresing og asfaltering.

MÅ ASFALTERES PÅ NYTT: Asfalten på Kirkeveien mellom Teie veidele og Borgheim må freses opp og legges på nytt. Jobben gjøres til uka. Dette bildet viser strekningen mellom Kanalen og veidelet før fresing og asfaltering. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Asfalten holdt ikke kvalitetskravene, fastslår prosjektleder Trond Haugstad i Statens vegvesen

DEL

(Tønsbergs Blad) Fra natt til tirsdag i høstferien og natta etter blir den nylagte asfalten på Kirkeveien fra Teie veidele til Borgheim frest vekk. Med godt vær kan strekningen være ferdig asfaltert en uke senere.

Da har det gått bare tre måneder siden den samme strekningen sist ble asfaltert.

Det finskeide selskapet Lemminkäinen Norge, som er ett av landets største i veibransjen, har akseptert veivesenets krav om at strekningen må asfalteres på nytt. Det koster selskapet flere millioner kroner, bekrefter Haugstad.

LES OGSÅ: Her er veiene så dårlige at kommunen bruker flere millioner på akutt asfaltering

Ikke sterk nok, og svært glatt

Han forteller at asfalten, som ble lagt i juni, rett og slett ikke er sterk nok. I tillegg er den svært glatt på overflaten, hvilket gir en behagelig kjøreopplevelse i tørt vær – før frosten legger seg. Da blir glatt asfalt farlig. Glatt asfalt gir også mindre friksjon i regnvær.

Statens vegvesen opplyser i en pressemelding at fresingen, som gir kraftig støy, er planlagt natt til tirsdag 3. oktober og natta etter. Asfalteringen begynner torsdag. Regn kan forpurre tidsplanen, men det er mulig å asfaltere i lett yr. Det skal ikke arbeides på strekningen i helgen.

LES OGSÅ: Svein fikk verkstedregning på 4.000 kroner etter å ha kjørt i asfalthull: – Jeg betaler skatt og forventer at hullene tettes

– Vi har tatt en vurdering av ulempene asfalteringen gir. Det bor relativt mange langs Kirkeveien, og fresing støyer. Vi beklager selvsagt dette. Samtidig må vi ta hensyn til bilistene, som er mindre berørt når arbeidet pågår om natten, sier Trond Haugstad, som lover at veivesenet kommer til å sjekke kvaliteten på den nye asfalten som legges.

STRENGE KRAV: Trond Haugstad, prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, forteller at den nylagte asfalten på Kirkeveien var for svak, og at den har en farlig glatt overflate.

STRENGE KRAV: Trond Haugstad, prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, forteller at den nylagte asfalten på Kirkeveien var for svak, og at den har en farlig glatt overflate. Foto:

Artikkeltags