Vikinger på heltid

    Av
    Artikkelen er over 4 år gammel

    Skoledagene har ikke vært helt A4 for elever på Brattås skole de siste ukene.

    DEL

    Kjør en blindvei så langt du kan komme, gå inn i skogen, til høyre i en lysning, og opp på åsen. Der finner du dem. Andre- og sjetteklassene som har forlatt klasserommene og flyttet til skogs.

    LES OGSÅ: Ivrige vikingmødre bak symaskinene

    Noen henrykte hvin kommer fra balansebommen, andre sitter konsentrert mens de spikker. Noen kniper det ene øyet igjen og sikter på blink med en selvlaget pil og bue. Rundt et leirbål går praten om vikingliv, og rett bortenfor finner vi en hytte i trærne.
     

    Her «bor» Emma Løchen Solhaug og venninnen Maren Nyhus Madsen. Begge tilhører ætten «Lyng», en ætt med egen høvding. Forresten, alle ættene i leiren har sine høvdinger, og alle får prøve seg som sjef.
     

    – Vi har leirens fineste hytte, vil jeg påstå. Den har tre etasjer, sier Emma, og viser vei.

    Vikingliv

    I likhet med alle klassekameratene har de to venninnene laget utstyr som pilspisser, lært seg håndarbeid og fått bryne seg på byttehandel.
    – Der borte er det mye høy der vi kan kjempe om fine ting, som perler og sånt, sier Emma.

    – Målet er å lære ting ved å gjøre det selv, i stedet for å sitte inne og bare lese om det i bøker, sier Thea Karoline Bill. Hun går i sjuende, som ble med på prosjektet for å lære bort vikingenes fletteteknikker.

    Det ligger mye arbeid bak prosjektet. I hele vinter har foreldre og lærere forberedt seg til de to ukene elevene skal leve som vikinger. Fedrene har hatt sine planleggingskvelder, der det flommet med ideer. For noen uker siden hadde mødrene en egen sykveld, noe som resulterte i tidsriktig bekledning.

    Lærer ting sammen

    Midt i en gjeng med vikinger sitter Inger Marie Iversen. Hun er kontaktlærer for 2. trinn, og har vært ildsjel for vikingprosjektet i flere år. I fanget har hun et trau med skatter. Skatter som vikingene bytter til seg.

    Hun forteller at de i sjette er faddere til de i andre, og at de får en unik mulighet til å gjøre noe sammen.
    – Ikke nok med at de blir enda bedre kjent, men de lærer ting sammen. Hver dag har vi tingmøte, der vi samles og tar opp ting hver ætt har på hjertet. Elevene organiserer seg mye selv, sier læreren som kalles «Imi» av venner og elever.

    Hun var med og startet prosjektet i 2000, og siden har elevene fått oppleve vikingtiden med jevne mellomrom.
    At de lærer mye, er ikke de unge vikingene i tvil om.
    – Vi lærer mye rart, samtidig som det er moro, understreker Emma, mens hun tvinner ferdig sitt nye vikingarmbånd.

    Artikkeltags