– I dag ser vi at de globale selskapene aktivt fremmer personlighet for å «connecte» med forbrukerne. Ta for eksempel Instagram. Tidligere kjente vi bare logoen, men som nå deler Instagrams direktør bilder fra livet sitt. Det er ingen tilfeldig beslutning, sier Stine Bustillo.
Hun lever av å lære andre hvordan de skal markedsføre seg i sosiale medier. Fredag åpner hun Teknologikonferansen på Oseberg kulturhus. Noe av det hun kommer til å snakke om er nettopp hvordan bedrifter kan øke synlighet gjennom personlighet.
– Vi vil ha en morsom vits
Bustillo har flere gode råd til bedrifter når det kommer til sosiale medier.
– For det første så bør man bruke sosiale medier sosialt. Det er ikke en megafon. En annonse i avisa, på TV eller i radio er en megafon. Der passer det å rope ut et godt tilbud og opplyse om prisen. Men sosiale medier bør du heller bruke til dialog. Se på det som en kundeservice-plattform der du svarer på både meldinger og kommentarer. Det er en luksus å ha mulighet til å snakke med kundene sine hele tiden, sier hun.
Hun er også tydelig på at man ikke må være redd for å vise personlighet.
– Nobody cares hvis DNB går ut og sier at de har den laveste renten. Det er derfor de har blant andre DNB-Silje som er faglig representativ og deler god informasjon. Slik viser de personlighet og slik hjelper de kundene sine med nyttig kunnskap.
Stine Bustillo mener bedriftseiere ikke trenger å bruke dyr reklame for å nå ut til forbrukerne.
– Hvis Nille har påskekampanje på kubbelys, må de ikke lage en instagrampost eller fortelle på TikTok at det er 20 prosent på alle lys. Det passer kanskje i en avisannonse. I sosiale medier vil vi heller se butikksjefen i kyllingkostyme som løper av gårde med lysene, for eksempel. Vi vil ha en vits som er morsom og som indirekte gjør at man får lyst til å kjøpe det bedriften selger. Det trenger ikke gjøres gjennom en reklame til 40 millioner. Se hvordan Norwegian gjør det, de viser oss solnedganger gjennom flyvinduer og de ansatte som flyr oss dit vi skal. De forteller oss ikke prisen på flybillettene.

Hei Google! «Find my f**kings keys»
– Få se tabbekaka!
Humor er en fin måte å vise personlighet på, mener hun. Og understreker at kunder tiltrekkes av en tydelig personlighet og verdier.
– Hva står selskapet for? Bytter dere til regnbueflagget under Pride og hvor står dere på Black lives matter? Ved å ta standpunkt kan du risikere å miste fem prosent av følgerne. Men jeg lover deg – de 95 prosentene som er igjen, kommer til å digge deg enda mer enn før.
– Hvordan kan et stort selskap med mange ansatte ha en personlighet?
– Gjennom å vise oss slike verdier. Og å la oss få møte de som jobber der. Lag morsomme intervjuer med nyansatte, la oss få være med på feieringer, bursdager, fredagskaffen. Har dere en tabbekake på jobben? Den vil vi se!

– Dette er det beste programmet vi noensinne har hatt
Det må være rom for å feile
Bustillo er tydelig på at sosiale medier bør være den største delen av markedsføringen til et selskap eller en bedrift, men at man ikke nødvendigvis trenger en master i markedsføring for å lykkes med det.
– Personlige egenskaper og erfaring er i stor grad viktig. Ikke vær redd for å bruke en 21-åring til å ta seg av markedsføringen. La de unge styre Instagram-kontoen en uke. Ikke vær redd for å feile, sier Bustillo.
Hun mener at hvem som helst kan klare det, enten det er Gunnar på 60 eller Siri på 20. Stine Bustillo, som selv kommer fra en lederstilling i Securitas, er et eksempel på dette. For tre år siden hadde hun 300 følgere på Instagram. Nå har hun 20.000 følgere, og er en av Norges fremste eksperter på salg i sosiale medier, og hjelper andre tjene mye penger.
– Hvilke reaksjoner får du fra bedrifter når du forteller at de ikke skal pushe produktene sine i sosiale medier?
– Folk synes det er ulogisk. Mange er veldig opptatt av alt det nye som skjer i sin bransje nå. Men for forbrukerne kan det være veldig smalt. I stedet for at en eiendomsmegler bare forteller at det har kommet en ny forskrift, kan de dele fem ting du må huske å gjøre før du skal selge huset. Og dermed holde deg innenfor forskriften. Når vi snakker om at det er kundenes behov og opplevelse som skal stå først, får mange en skikkelig aha-opplevelse. Det er så lett å bli en enveis megafon, når løsningen finnes i samtale og dialog med kunder og følgere. Vær en guide for følgerne dine. Hjelp dem løse de problemene de har. De kommer til å elske deg og bli gode kunder, sier Stine Pettersen Bustillo.
