Tønsberg til Champions League

EUROPA NESTE: Fra venstre: Jostein Aker, Jørgen Smith-Meyer, Marthe Bøe Ludvigsen og Emil Dagsberg var med å sikre Tønsberg Seilforening plass i det gode selskap.

EUROPA NESTE: Fra venstre: Jostein Aker, Jørgen Smith-Meyer, Marthe Bøe Ludvigsen og Emil Dagsberg var med å sikre Tønsberg Seilforening plass i det gode selskap. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Tønsberg Seilforening kan få sjansen til å forsvare Norges ære mot resten av Europa.

DEL

(Tønsbergs Blad) I den avsluttende helgeregattaen av Norsk Seilsportliga sørget Tønsberg for å plassere seg blant de fire beste seilforeningene i landet. Det gir retten til å prøve å kvalifisere seg til Champions League neste sommer.

– Det har gått over all forventning, vi har seilt ordentlig fort i flere av regattaene, sier Georg Ellila.

Ungt mannskap

Han har vært organisator for Tønsberg-seilerne, i tillegg til at han har vært med i båten ved flere anledninger i løpet av sesongen. Tross sine bare 29 år er blant eldre seilerne som har vært med å kvalifisere seg, og han holder styringen på et særdeles ungt mannskap.

I den siste regattaen i Moss besto Tønsberg-laget av Marthe Bøe Ludvigsen (1999), Jørgen Smith-Meyer (2000), Emil Dagsberg (2000) og Jostein Aker (2000).

Reglene sier at det er en aldersgrense på 22 år, det vil si at minst én av mannskapet på fire hver regatta må være under 22. Vi har ikke noe problem med å fylle opp den kvoten, sier Ellila.

Høy turnover

Tønsbergs prestasjon blir ikke mindre av at de i langt større grad enn konkurrentene har skiftet på mannskapet i løpet av de fire helgeregattaene i Sandefjord, Larvik, Oslo og Moss. Det er samme båttype hver gang (J-70), men hvilke fire som er i båten hver gang varierer. Særlig i Tønsberg sitt tilfelle.

– Vi har rullert veldig på mannskapet, og hatt med femten forskjellige seilere i løpet av sesongen. Mange av de andre topplagene har hatt det samme mannskapet hver gang, og det er naturligvis en fordel.  Men vårt mål har først og fremst vært å slippe til flere, og for eksempel få med de unge jolleseilerne. Det er for seilgledens skyld, men også for å sikre kompetanseoverføring mellom de ulike båttypene, forteller Ellila.

Han utelukker derimot ikke at ting må spisses litt opp mot Champions League-kvalifiseringen neste år. Det går med andre ord mot mindre rullering enn man er vant til å se kanonene som Juventus, Real Madrid osv. gjøre det i den Champions League-varianten de fleste er best kjent med.

– Vi har en fast treningsbåt vi bruker aktivt, og vi må selvfølgelig vurdere hvordan vi best kan forberede oss til den.

Artikkeltags