Er huset ditt under den grønne streken på ett av disse kartene? Da kan det bli revet

TO ALTERNATIVER: Disse to kartene viser de to alternativene.

TO ALTERNATIVER: Disse to kartene viser de to alternativene. Foto:

Av

Disse to kartene viser hvor Bane Nor ser for seg at jernbanen skal gå sydover fra Tønsberg. En hel haug med boliger og bygninger i Tønsberg og på Nøtterøy kan bli revet.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det var under et møte på fylkeshuset i går at Bane Nor presenterte  trasévalgene de ønsker å jobbe videre med i neste fase av arbeidet med nytt dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik.

Planprogrammet skal nå ut på høring i blant annet kommuner og fylkeskommunen, og vedtas i løpet av 2017. Her skal det avgjøres hvilke alternativer som blir med videre.

LES ALT OM JERNBANEPLANENE I DENNE SAKEN (+)

Det er strekningen mellom stasjonene Tønsberg og Stokke det blir bråk av. Bane Nor foreslår nemlig å kutte ut alternativet med en trasé nær dagens - over Jarlsbergjordene til Semsbyen. De to alternativene man jobber videre med, er Vearkorridoren og Nøtterøykorridoren.

Vearkorridoren

UTSIKT: Dette kan bli fremtidens utsikt fra Slottsfjellet over Byfjorden dersom den såkalte Vearkorridoren blir valgt for nytt dobbeltspor Tønsberg - Stokke. (Illustrasjon: Bane NOR)

UTSIKT: Dette kan bli fremtidens utsikt fra Slottsfjellet over Byfjorden dersom den såkalte Vearkorridoren blir valgt for nytt dobbeltspor Tønsberg - Stokke. (Illustrasjon: Bane NOR)

Vearkorridoren vil ta utgangspunkt i dagens bane ved Eckersbergs gate og gå i en kulvert under nordre del av Slottsfjellet, deretter på bru over Byfjorden og over en kort dagsone på Smørberg.Herfra er banen tenkt å gå i tunnel under Vear til Gile ved østsiden av Akersvannet og i dagen mot Stokke, der stasjonen vil bli liggende noe øst for den gamle.

Ordfører Petter Berg sier alternativene er som å velge mellom pest og kolera (+)

Nøtterøykorridoren

Nøtterøykorridoren tar utgangspunkt i en stasjon nær dagens i Tønsberg sentrum, og følger videre traseen for det tidligere havnesporet ned mot Stensarmen, går i bru over Ringveien og Kanalen og i tunnel under Teieskogen til Munkerekka. Her blir det bru over Vestfjorden og videre forbindelse i dagen opp til Stokke.

Artikkeltags