Dette bør du være obs på når du setter deg bak rattet

FÅ NOK SØVN: Søvnige bilførere utgjør en stor risiko i trafikken.

FÅ NOK SØVN: Søvnige bilførere utgjør en stor risiko i trafikken. Foto:

Søvnige sjåfører kan skape farlige situasjoner på veiene denne sommeren. Dette bør du gjøre når du kjenner at øyelokkene begynner å bli tunge.

DEL

(Sandefjords Blad) Sommermånedene er høysesong for trafikkulykker, og mange av disse er forårsaket av bilførere som er for trøtte til å sitte bak rattet.

Over halvparten av innbyggerne i Vestfold innrømmer at de har vært i ferd med å sovne mens de har kjørt bil, mens én av ti faktisk har sovnet i førersetet.

Det skriver Circle K i en pressemelding.

– Stopp og sov

Selv om mange sjåfører medgir at det er kjøring på nattestid som gjør dem trøttest, sier 27 prosent av vestfoldingene som ble spurt i en undersøkelse, at det er på ettermiddagen de kjenner seg trøttest.

Til dette har NAF en klar oppfordring:

– Blir øyelokkene tyngre og konsentrasjonen svikter er det bare én ting som gjelder, nemlig å stoppe og ta en høneblund, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

Han oppfordrer i tillegg bilister til å legge inn pauser på kjøreturen, og minner om at det er viktig å spise og drikke vann for å holde energien oppe.

Det er Respons Analyse som har utført undersøkelsen på vegne av Circle K. Den viser også at dobbelt så mange menn som kvinner har sovnet bak rattet. Unge sjåfører setter ofte på høy musikk for å holde seg våkne, mens de eldste sjåførene er flinkere til å stoppe for å hvile.

Kan være ulovlig

De fem vanligste tingene norske bilister gjør når de blir trøtte bak rattet, er å stoppe for å hvile, drikke kaffe, drikke vann, spille høy musikk og stoppe for å sove.

Det er imidlertid ikke alle bilførere som er klar over at det kan være ulovlig å kjøre om man er for trøtt. Seks av ti oppgir i undersøkelsen at de ikke visste dette.

– Bilister som sovner bak rattet ugjør en fare både for seg selv og andre som ferdes i trafikken. Det er derfor viktig å påpeke at du skal være uthvilt og skikket for å kunne kjøre en bil. Er du trøtt må du ta deg en stopp og en hvil slik at du ikke er en fare for andre eller deg selv, sier UP-sjef Runar Karlsen.

17 timer uten søvn tilsvarer ifølge Karlsen samme risiko som å kjøre med en promille på 0,5.

Artikkeltags