(Tønsbergs Blad)

Det var tilløp til buing da møteledelsen sa stopp etter femten minutter med spørsmål i plenum under tirsdagens møte om jernbanetraseen gjennom Vestfold.

LES OGSÅ: Bane NOR om jernbaneplanene: – Dette er en gavepakke

Har utarbeidet eget alternativ

En av dem som rakk å benytte seg av rampelyset de femten minuttene lampa var tent, var Gert Heiberg. Han bor i Tønsberg og har tidligere jobbet med konseptutvikling i NSB for Flytoget.

Han har utarbeidet et eget alternativ, som er mer skånsom for Tønsberg-området.

– Vær så god, her har dere et forslag. Ingen nye bruer, ingen nye tunneler. Jeg har prøvd å se på helheten, sa han og overrakte Hanne Sophie Solhaug en konvolutt. Solhaug er planleggingssjef i Bane NOR for strekningen Tønsberg–Larvik.

I alternativet sitt har Heiberg beholdt jernbanesløyfa som går innom Tønsberg. Det betyr at togturen blir tre minutter lenger med hans forslag, men han har samtidig lagt opp til en ekspressløsning der flere tog sørger for trafikkflyt.

– Alle tog trenger ikke stoppe på alle stasjoner, sier han.

– Bane NOR må dokumentere bedre hvorfor de velger å gå for de løsningene de gjør, sa han etter møtet.

– Har du sett på kostnadene?

– Nei, men det har ikke Bane NOR, heller, så der er det 1–1.

LES MER OM FORSLAGET HER: Gert er tidligere rådgiver i NSB og Flytoget. Her er hans forslag til løsning på både vei og jernbane

Høringsfrist i april

Bane NORs forslag er nå er ute på høring. Det kan komme en lang bru over Byfjorden ved Ilene. Eller jernbane i dagen over Stensarmen til Teie. Det alternativet betyr i praksis at kanalen blir steng for seilbåter ettersom banen vil ha en høyde på 8–10 meter.

I det alternativet er det også tegnet en bru fra Nøtterøy over Vestfjorden mot Stokke. Brua er ca. 40 meter høy.

– Et valg mellom pest eller kolera, sa Tønsberg-ordfører Petter Berg da planene ble lagt fram for tre uker siden.

I alle alternativene blir boliger berørt. Bredden på jernbanen vil være på mellom 15 og 30 meter.

Over 460 personer hadde møtt opp på møtet Bane NOR hadde invitert til på Oseberg kulturhus onsdag kveld.

– Under forarbeidet våren 2016 snudde vi alle mulige steiner for å finne alternativer vi kunne tatt med videre, sa planleggingssjef Hanne Sophie Solhaug fra scenen tirsdag.

Etter reaksjonene å dømme fra flere av de frammøtte, var det nok flere som mente de kunne lett videre.

– Jeg lurer på hvilken kompetanse Bane NOR har, som kan utøve den arrogansen vi ser her. Nå må vi stole på at politikerne har guts nok til ikke å la dem rive i stykker byen vår, sa Per Olaf Fjeld fra Tønsberg, da han forlot møtet.

Det skal ta rundt halvannen time å ta toget fra Oslo til Porsgrunn når hele strekningen er klar. I dag tar den samme strekningen 2 timer og 45 minutter. Fra Tønsberg til Larvik skal tiden halveres slik at det skal ta 20 minutter å reise med toget, mot dagens 40 minutter.

Det skal gå minst fire Intercity-tog i timen mellom Oslo og Tønsberg, og minst to Intercity-tog mellom Tønsberg og Skien.

Her kan du se animasjoner av Bane NORs forslag:

Nøtterøykorridoren:

 

Vearkorridoren:

– Må samle oss om en løsning

– Alle må legge godviljen til. Vi må ikke komme i en situasjon der det bare blir ørkesløs krangel. Ingen løsninger er perfekte, vi må nok svelge noen kameler, sa Tønsberg-ordfører Petter Berg etter møtet.

– Vi må klare å samle oss om en løsning til slutt, sa Berg.

– Én av de løsningene som ble vist i kveld, som går gjennom Vear eller Nøtterøy?

– Vi ser også på andre alternativer, det kommer vi tilbake til i april, sa Petter Berg.

Nøtterøy-ordføreren står fast på at han ikke vil ha jernbane-forslaget som er tenkt å kjøre over Nøtterøy.

– Jeg har allerede sagt at de får være forberedt på at vi kommer til å si nei, sa Roar Jonstang etter møtet.

Bane NOR har ikke gått videre med utredninger om å legge Tønsbergs stasjon utenfor byen, at togene kan kjøre over Jarlsberg-jordene eller at togene til Tønsberg kan gå inn og ut fra stasjonen samme vei, såkalt «sekkestasjon».

Her kan du lese Hanne Sophie Solhaugs redegjørelse for hvorfor de har valgt å ikke gå videre med forslagene.

LES OGSÅ: Gert er tidligere rådgiver i NSB og Flytoget. Her er hans forslag til løsning på både vei og jernbane

LES OGSÅ: Ordførere i sør: Redusert reisetid er helt avgjørende for om det blir noen ny jernbane

MENING: Ødelegg ikke byen for å spare tre minutter!

LES OGSÅ: Regjeringa svikter Vestfoldbanen

MENING: På rett spor

LES OGSÅ: At utbygging av jernbanen til Skien utsettes med to år, er ikke noe nederlag for denne gjengen

LES OGSÅ: Må senke hastigheten her:–Vet ikke hvorfor det skjer

LES OGSÅ: Ottar Hellevik: Skremmende planer fra Bane Nor

LES OGSÅ: Frykter jernbanen vil dele Vear på nytt

VIDEO: Her er en video av områdene der Bane NOR ser for seg jernbaneskinnene