På fem år har redningsskøyta hjulpet nesten 3.000 personer – deriblant en stripper i nød

FRIVILLIG: Jørgen Eriksen (f.v.), Jørgen Feed og skipper Jan R. Kristiansen er noen av de frivillige som sørger for å holde Eivind Eckbo i gang.

FRIVILLIG: Jørgen Eriksen (f.v.), Jørgen Feed og skipper Jan R. Kristiansen er noen av de frivillige som sørger for å holde Eivind Eckbo i gang. Foto:

I fem år har RS 156 Eivind Eckbo bidratt til å skape trygghet langs kysten vår. På så lang tid blir det noen gode historier.

DEL

(Tønsbergs Blad) Tønsbergs Blad møter Redningsselskapets Sjøredningskorps ved basen på Jarlsø søndag. Mannskapet, som i dag består av skipper Jan R. Kristiansen, Jørgen Feed og Jørgen Eriksen, har feiret med kake, vafler og kaffe at det er fem år siden redningsskøyta Eivind Eckbo ble døpt – og vært ute på et oppdrag med en grunnstøtt seilbåt ved Verdens Ende.

De fem årene har Eivind Eckbo reddet fire liv, hjulpet nesten 3.000 personer og 1.150 fartøy. Bare i fjor seilte de 17.000 nautiske mil. Det er over to og en halv gang tur/retur Oslo – New York. Båten er i beredskap 24 timer i døgnet, 365 dager i året.

– Man husker de oppdragene som ikke går så bra. Og så husker man solskinnshistoriene som går veldig bra. Men hverdagen er stort sett grunnstøting, motorstans, kjøleproblemer, stans på grunn av diesel, sier Jan R. Kristiansen, skipper på båten.

Måtte få stripper i land

Med så mange oppdrag sliter gjengen med å trekke ut noen spesielle minner. Men på spørsmål om hva det rareste oppdraget de har fått er, dukker en stripper i nød raskt opp. Hun var leid inn til et utdrikningslag på Fulehuk, men kjørte på grunn på veien ut.

– De klarte å få henne ut til Fulehuk, men det var ingen til å få henne inn igjen, så vi måtte hente henne. Det var veldig gøy. Da var det baluba på Fulehuk, sier Kristiansen.

Han forteller også om en gutt som hadde lånt fars dyre båt og hadde med seg ei jente på tur. Det gikk ikke så bra.

– Han skulle vel imponere og ta henne med på en runde rundt Nøtterøy. Han hadde også funnet seg en grunne å stå på. Han var ikke så veldig høy i hatten da vi kom, og visste ikke helt om han ville hjem på brygga til far, sier Kristiansen.

UVANLIG: Her hjelper Eivind Eckbo selveste D/S Kysten med litt skyvekraft for å komme seg fra kai.

UVANLIG: Her hjelper Eivind Eckbo selveste D/S Kysten med litt skyvekraft for å komme seg fra kai. Foto:

– Da forsvinner den tøffe mannen i oss

Når de ikke er ute på oppdrag, brukes tiden til patruljering, trening, teori og det å holde båten i orden, for de rundt hundre personene som går frivillige skift på redningsskøyta. I år er de også med i et prøveprosjekt som akutthjelpere til AMK. Hvis det tar kortere tid å komme seg ut med Eivind Eckbo enn ambulansen, kan redningsskøyta få slike oppdrag.

Det hender at det virkelig er fare på ferde. Ifølge RS' egne statistikker har Eivind Eckbo reddet fire menneskeliv fordi den har vært i drift i fem år.

– Det gjør noe med en – og det er jo derfor vi er her. Sånne oppdrag hører til sjeldenhetene, men når vi gjør det tror jeg den tøffe mannen i oss forsvinner litt, sier Kristiansen.

– Vi bruker mye tid hvis vi skal ut på noe og ikke vet hva vi møter på å snakke om og forberede oss på hva som venter oss. Redningsselskapet har et supert system og følger oss vanvittig godt på hendelser som kan være i overkant tøffe for noen. Det er de gode på.

TYPISK: En båt har gått på grunn. Da er Eivind Eckbo ofte redningen.

TYPISK: En båt har gått på grunn. Da er Eivind Eckbo ofte redningen. Foto:

BEREDT: Redningsskøyta er på beredskap uavbrutt hele året.

BEREDT: Redningsskøyta er på beredskap uavbrutt hele året. Foto:

Artikkeltags