Sportskjeder starter gigasalg etter salgskollaps: – Vi avblåser årets vintersesong

NEDTUR: Øivind Tidemandsen, styremedlem og storeier i  XXL. Foto: Halvor Ripegutu

NEDTUR: Øivind Tidemandsen, styremedlem og storeier i XXL. Foto: Halvor Ripegutu

Den milde vinteren har ført til salgskollaps på vinterutstyr. Nå starter flere sportskjeder, inkludert XXL, kjempesalg.

DEL

(Sandefjords Blad) – Det er vel dette dere alle har ventet på, sier Tolle Grøterud, fungerende toppsjef i XXL.

Sportskjeden legger fredag frem krisetall og raser på børsen. De tar nå grep etter salgskollapsen og lanserer det de omtaler som «en gigantisk salgskampanje».

– Dette er gode nyheter for våre kunder. Vi selger ut populære merkevarer til veldig lave priser. I fjor vinter la vi varer vi ikke solgte på lager. Det gjør vi ikke i år, sier Stein Eriksen, finansdirektør i XXL, på presentasjonen.

LES OGSÅ: Sportskjede konkurs – uklart hva som skjer med G-Sport på Hvaltorvet

Salg- og børskollaps

Kjeden hadde en nedgang i salget i like butikker på svimlende 12 prosent i fjorårets siste kvartal, da man så tegn til en snøfattig vinter. I Norge er disse tallene enda verre. Salget i tilsvarende butikker ned hele 16 prosent i fjerde kvartal.

Men selv dette blekner imidlertid sammenliknet med salgsnedgang for januar 2020, en av de snøfattigste i Norge noensinne.

Der er XXLs salg ned nesten ufattelige 22 prosent. Denne salgskollapsen, som etter alt å dømme gjelder hele sportsbransjen, forklarer også delvis hvorfor XXLs store konkurrent Gresvig gikk konkurs tidligere denne uken.

Kanskje ikke overraskende raser selskapet på børsen på de dystre nyhetene. Aksjen er ned 16 prosent ved åpning.

«Alle markeder har vært utfordrende med begrensede vinterforhold i alle de store byene. Dette er sammenliknet med gode vinterforhold i Finland og Østerrike i fjor og en normal vinter i Norge og Sverige. XXL vil umiddelbart starte en gigantisk salgskampanje til fordel for kundene», skriver selskapet.

Obs starter salg

Også hypermarkedskjeden Obs, som har en betydelig sportsavdeling, gjør det samme.

– Nå avblåser Obs årets vintersesong, og vi startet en stor tilbudskampanje på et bredt sortiment av ski, vinterutstyr og vinterklær, forteller Lars Tendal, kjededirektør i Obs, til Nettavisen.

Mandag kom nyheten om at Gresvig, som eier G-Sport og Intersport, går konkurs. En mild og dårlig vinter er en medvirkende årsak ifølge pressekontakt Are Slettan.

Varehandeleksperter har spådd rekordtidlig salg av ski- og vinterutstyr, deriblant Odd Gisholt, som mener årsaken til et eventuelt tidlig skisalg er at flere sportsbutikker gjør for store innkjøp og ikke tar nok høyde for at norsk vinter kan være veldig variabel.

Nå tar Coop-kjeden Obs grep for å kvitte seg med årets varelager, for det er sjeldent lønnsomt å lagre det til neste år ifølge kjededirektør Tendal.

Taper titalls millioner

Obs har sett at mildværet merkes på de totale salgstallene for kjeden, som har 31 varehus rundt om i landet.

– For sport er dette en av de største periodene vi har, og når dette ikke fungerer med på grunn av været, så får det veldig store konsekvenser. Den milde vinteren medfører et tap i det forventede salget, og så langt denne vinteren estimeres det til flere titalls millioner, sier Tendal.

Selv om det har vært dårlige vintre tidligere også, har utfordringen med salg av sportsutstyr i vintersesongen tatt seg opp de siste par årene.

– En så kraftig bråstopp som vi har hatt i år, har vi imidlertid ikke opplevd tidligere, forteller han.

Det har også ført til at de starter et rekordtidlig salg.

Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, mener imidlertid det er for tidlig å avlyse vinteren og oppsummere skisalget for året sesong. Coop-kjeden Obs, tror derimot ikke at det vil bli store, snarlige snøfall.

– Derfor kjører kjeden nå i gang en rekordtidlig kampanje på alt de har av vintersportsutstyr. Målet er å la barnefamiliene få gjøre noen solide kupp, forteller Tendal.

Økt salg

Til tross for dårlig salg av ski- og vinterutstyr, åpner Obs det nye året med en kraftig vekst på dagligvare.

I januar hadde de en vekst i dagligvaresalget på 6,2 prosent.

– Det er kjempemoro. Vi får betalt for god systematisk jobbing over tid, forteller Tendal.

Gjennom 2019 har Obs jobbet mye med hvordan de presenterer dagligvare, og jobbet med de ansatte for å få kundene til å føle seg velkomne og for å kunne gi gode kundeopplevelser.

– Målet i 2020 er å fortsette i samme takt og med samme utvikling som vi har hatt. Økningen i dagligvare kompenserer litt for tapet vi har på faghandel i januar og februar, sier han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.