Gå til sidens hovedinnhold

Denne forsiden fikk Bane Nor til å se rødt: – Vi driver verken spill eller trusler

Artikkelen er over 4 år gammel

Bane Nor slår kraftig tilbake mot Tønsbergs Blad.

(Tønsbergs Blad)

Bane NOR ønsker et lokalt samarbeid for å finne gode løsninger for dobbeltsporet mellom Tønsberg og Larvik. Foreløpig har ikke kommunene kommet oss i møte, skriver Bane Nor i en pressemelding fredag ettermiddag.

De finner også plass til å slå tilbake mot forsiden i Tønsbergs Blads fredagsutgave:

Avviser trusler

«Fredag 16. juni skriver Tønsbergs Blad at ordfører Petter Berg i Tønsberg og Nøtterøy-ordfører Roar Jonstang fnyser av Bane NORs «trusselbrev» til kommunene. Avisen skriver at ordfører Berg «har lite til overs for spillet Bane NOR legger opp til». "

– Vi driver verken med spill eller trusler. Dette handler om prosesser som er fastlagt i plan- og bygningsloven, som det er jobben vår å informere om. Bane NOR har lagt opp til en konstruktiv dialog. Vi håper og forventer at lokalpolitikerne også vil bidra til dette, skriver planleggingssjef Hanne Sophie Solhaug i Bane NOR i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Mange boliger må rives når kommunen svir av 50 mill på å kjøpe eiendommer her (+)

Videre forklarer Bane Nor at de nå har fulgt kommunenes oppfordring om Jarlsbergkorridoren, men at de ikke kan imøtekomme kravet om å ta ut Nøtterøy-løsningen.

Undrende

– Kommunene har fått innfridd et av sine krav til oss. De har argumentert med at det trengs mere informasjon om Jarlsbergkorridoren. De vil imidlertid ikke la Bane NOR skaffe til veie den samme informasjonen om Nøtterøykorridoren. Vi stiller oss undrende til kommunenes argumentasjon, skriver Solhaug i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Skiensordføreren: – Jeg er frustrert og irritert på Vestfold i hele kroppen

Ifølge Bane Nor kan de ikke ta ut det de kaller et realistisk alternativ.

– Vi fant to løsninger vi mener er mulige: Vearkorridoren og Nøtterøykorridoren. Da sier det seg selv at Bane NOR ikke kan forkaste det ene alternativet, uten å utrede denne korridoren, skriver Solhaug videre.

Hun forsikrer også om at alle alternativene blir utredet på likt grunnlag.

Nok en gang presiserer Bane Nor at det kan bli aktuelt å trekke inn Staten. Pressemeldingen avsluttes slik:

«Bane NOR har varslet at det kan bli aktuelt å be om statlig fastsettelse av planprogrammet for strekningen Tønsberg-Stokke. Hvis kommunene avslår Bane NORs forslag, kan konsekvensen bli at Kommunal- og moderniseringsdepartementet overtar ansvaret som planmyndighet for kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Sandefjord.

– Vi håper å unngå dette, og heller finne gode løsninger sammen med lokale krefter. Alternativet kan gi store forsinkelser. Fremdriften er viktig for hele Vestfold og Grenland-regionen, sier planleggingssjefen.»

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.