Sa nei til å kjøpe bil: Fikk regning på 30.000 kroner

Vidar Lunde er glad det ikke ble noe av bilkjøpet og kravet han fikk i postkassa fra selgeren.

Vidar Lunde er glad det ikke ble noe av bilkjøpet og kravet han fikk i postkassa fra selgeren.

Av

Trønderen Vidar Lunde (60) trengte automatbil etter at helsa begynte å skrante. Å si nei til selgeren førte til regning på 30.000 i posten.

DEL

(Moss Avis) (Nettavisen 24) Vidar bor i Ronglan i Trøndelag og trenger bil for å komme seg frem. Han har slitt med helsa en del år. Da den forverret seg bestemte han seg for å skrape sammen penger til en automatbil.

En kveld han surfet på internett, lyste håpet om å ha funnet drømmebilen: En godt holdt Subaru Forester 2015 som sto på Lillehammer.

Trønderen tok kontakt med bilforhandleren, Sulland Lillehammer. Prislappen på bilen var 360.000 kroner. Etter kontakt med selger, og uten å bekrefte at han skulle reise nedover og se på bilen, fikk han et kontraktsforslag på e-post fra Sulland Auto. Der får han beskjed om å bekrefte kontrakten.

Vidar svarte på e-posten: «Ok. Vi kan skrive den [kontrakten] når vi møtes.»

Etter en del frem og tilbake, konkluderer Vidar med at han takker nei til bilen.

Sjokk-faktura

Like etter han ga beskjed om at han ikke ønsket bilen, fikk han en sjokk-faktura på hele 30.000 kroner i posten.

  – Jeg visste ikke hva jeg skal gjøre. Det er helt absurd. Jeg har ikke god råd, og så får jeg en svær regning på 30.000 kroner i posten for å ha sagt nei til å kjøpe en bil, sier Lunde og er åpenbart frustrert.

– Kan være lovbrudd

Nettavisen fikk tilgang på e-postene Lunde har utvekslet med selgeren, og har snakket med en av Norges fremste juseksperter på avtalelovverk. Han sier at saken kan være et lovbrudd.

– Dette kan være i strid med markedsføringslovens forbud mot urimelig handelspraksis. Erstatningskravet ser også ut til å være udokumentert, sier Peter Halsteinsen i Kluge advokatfirma. Han har skrevet fagboken Alminnelig obligasjonsrett.

«Vi gir deg trygghet»

Nettavisen fulgte saken ned til bilforhandleren på Lillehammer. Ifølge nettsiden deres er grunnen til å velge dem som leverandør at «Vi gir deg trygghet».

Da Nettavisen tok kontakt med bilforhandleren, ringte vi selgeren som hadde kontakten med Vidar. Der fikk vi beskjed om å snakke med daglig leder. Selgeren lovte å sende over telefonnummeret. To og en halv time senere får vi nummeret på SMS.

Når vi endelig kommer i kontakt med daglig leder Thomas Grytten ved bilforhandleren Sulland på Lillehammer, er han lite interessert i å svare. Når Nettavisen spør om hvorfor Vidar fikk en regning for en bil han aldri kjøpte, gjentok Grytten at dette «ikke er en sak».

– Jeg kommenterer ikke kundeforhold, sa Grytten.

Etter gjentatte spørsmål om hvorfor regningen ble sendt, selv om Vidar ikke kjøpte bilen, sier bilselgersjefen:

– Jeg tror vi avslutter samtalen jeg.

Trekker fakturaen

Noen timer etter telefonsamtalen mellom Nettavisen og bilforhandleren, tar de kontakt med Vidar Lunde. Etter telefonen dem imellom, kommer det en e-post fra daglig leder. Der bekrefter forhandleren at de trekker fakturaen.

Dette skriver daglig leder for Sulland Lillehammer i e-posten til Lunde:

«... og bekrefter herved at vårt krav i sakens anledning frafalles i sin helhet. Vår regnskapsavdeling vil utstede en kreditnota på 30 000 kr omgående og du kan således se bort fra fakturaen du har mottatt.»

Grytten er tydelig i e-posten på at det forventes at Lunde ikke forteller om dette til andre:

«Som vi ble enige om er forutsetningen at vi på begge sider av saken er enige om at saken er ferdig diskutert, og avsluttet uten videre etterspill mellom eller via eventuelle tredjeparter.»

– Nå har de heldigvis droppet kravet. Men dette er en form for utpressing, hvor de var tydelige i telefon på at de ikke ønsket at jeg skulle snakke med journalister, sier Vidar.

Han er fortsatt irritert over saken, og mener det hele vitner om en veldig «simpel» måte å behandle kunder på.

– Det er rart at du ikke kan snakke med en bilselger uten å få 30.000 i regning. Det blir farlig å være bilinteressert, sier han.

Sulland Lillehammer svarer

Etter fakturaen er annullert og vi tar kontakt med Sulland Auto på nytt for et siste svar, er det helt andre toner. Grytten ønsket for noen dager siden å ikke kommentere kundeforhold, men åpner nå for å fortelle om hele saken fra hans øyne.

Han hevder at «...en sak som ble avsluttet i minnelighet mellom partene i god tid før du i forrige uke tok kontakt med undertegnede for en kommentar i saken.»

Ifølge e-poster Nettavisen har fått tilgang på, er dette i strid med Gryttens tidligere forklaring.

Nettavisens journalist ringte Grytten kl. 13.35 torsdag 10. januar. Gryttens e-post om annullering av kontrakten ble ikke sendt til Lunde før kl. 19.05 samme dag, hvor han henviser til en telefonsamtale mellom han og Lunde som foregikk «nettopp» før e-posten.

Den daglige lederen mener han har loven på sin side da de sendte regningen til Vidar. Dette skriver han i en e-post til Nettavisen:

– Heldigvis har de fleste av våre kunder som inngår kjøpsavtaler til hensikt å gjennomføre handelen og vi opplever heldigvis få annullasjoner, likevel er vi nødt til å ha etablerte rutiner som regulerer hva som skal skje når vi mottar annullasjoner i forkant av levering.

– Her har en kombinasjon av kundens spesielle situasjon, diskusjon rundt kravets størrelse og salgsobjektets kurans i markedet ført til at vi besluttet å kreditere den utstedte fakturaen.

– Hva vårt reelle tap vil være som følge av avtalebruddet gjenstår å se, men den aktuelle bilen står fortsatt usolgt i vårt lager, nå til en redusert pris.

Til syvende og sist endte Vidar opp med å slippe å betale regningen.

Artikkeltags