Gå til sidens hovedinnhold

Stasjonen ut av sentrum? Se på Nøtterøy-alternativet på nytt

Artikkelen er over 2 år gammel

I 2004 vedtok Tønsberg bystyre, med stort flertall, at jernbanestasjonen skulle beholdes i sentrum med dagens beliggenhet. Flertallet ønsket samtidig planfri kryssing av Halfdan Wilhemsens Allé og fjerning av jernbanesløyfa.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Tønsbergs Blad)

Samtidig gjorde Jernbaneverket, nå Bane NOR, det klart at de ikke ville akseptere sekkestasjonsløsning (inn og ut på samme spor).

I umiddelbar nærhet til dagens jernbanestasjon ligger Vestfolds største arbeidsplass – Sykehuset i Vestfold og det etableres nå et stort antall nye arbeidsplasser 50 meter fra stasjonen hvilket betyr ca. 6000 arbeidsplasser i nærområdet til stasjonen.

 

Ut med Nøtterøy-alternativet

Tidligere i år vedtok flertallet Tønsberg bystyre at Nøtterøy-alternativet med nedsenket trasé under Halfdan Wilhelmsens allé, videre under havnesporet og Kanalen ikke skal utredes, selv om Bane NOR mener denne løsningen er teknisk mulig. Det var denne løsningen som lå til grunn da strekningen med dobbeltspor fra Barkåker til Tønsberg ble planlagt.

LES OGSÅ: Utbyggingen vil kutte pendlertiden til Oslo betraktelig. Nå er pengene trolig på plass

Løsningsalternativet under Nøtterøy vil kunne få en betydelig synergieffekt med ny fremtidig vei over/under Vestfjorden og ny vei fra Brunstad til E18.

Ikke gangavstand

I stedet er det nå stor sannsynlighet for at ny jernbanestasjon blir plassert utenfor gangavstand fra sentrum og at tilbringertjeneste fra sentrum til ny jernbanestasjon må etableres. Resultatet vil bety dårligere tilgjengelighet, mindre bruk av kollektivtrafikk og ny bilbasert jernbanestasjon som Skoppum Vest. Enkelte mener at ny jernbanestasjon bør ligge i nærheten av Sem.

LES OGSÅ: Skrinlegger det forhatte jernbanealternativet over Nøtterøy

Mer bilbruk

Vi vet at svært mange fra Tønsberg og noen fra Nøtterøy allerede i dag bruker bil til Skoppum stasjon på grunn av tilgjengelighet. Med ny jernbanestasjon på Skoppum Vest vil denne stasjonen bli førstevalg for langt flere innbyggere i nye Tønsberg.

Vear- og Jarlsberg-alternativet har store utfordringer med grunnforhold og vil legge beslag på uakseptabelt store arealer med høyproduktiv dyrka mark.

LES OGSÅ: Ja til mer tog for pengene

Se på Nøtterøy-alternativet igjen

Dersom jernbanestasjonen skal flyttes ut fra sentrum bør det samtidig ses på om det i det hele tatt er behov for en ny bilbasert stasjon sør for Skoppum Vest.

Vi oppfordrer Bane NOR til å se på den opprinnelige løsningen med nedsenket trasé under Nøtterøy på nytt.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.