Gå til sidens hovedinnhold

Nøtterøy-elevene holder på med et høyaktuelt prosjekt i disse dager

Artikkelen er over 2 år gammel

Mange rydder strender for tida, men naturfagselevene på Nøtterøy videregående skole går lenger og skal kartlegge plastforsøpling på strendene etter oppdrag utenfra.

– Naturfagsklassene på Nøtterøy videregående skole skal jobbe med et veldig spennende prosjekt om plastforsøpling i og ved Færder nasjonalpark de neste ukene, et Lektor 2-prosjekt, nemlig et reelt oppdrag fra samarbeidspartnerne Fylkesmannen i Vestfold og Skjærgårdstjenesten, fortalte lektor og fagutvikler Henrik Zakariassen til avisa.

Dermed tok Øyene turen ut til skolen, for å høre mer om hvordan elevene skal kartlegge plastforsøpling i nasjonalparken. Hovedfokuset er mikroplast, og prosjektet er dermed høyaktuelt.

– Det er svært lite forskningsresultater på mikroplast på strender og i havet, så dataene fra dette prosjektet vil være med å danne grunnlag for en serie med målinger i årene fremover, forklarer Zakariassen.

Vært ute i felten

Elevene har allerede hatt en feltdag ute på strender på Tjøme og Hvasser, og noen har tatt vannprøver med mikroplasthåver ute med Skjærgårdstjenesten, da vi møter dem på skolen.

På naturfagsrommet står nyinnkjøpte, avanserte mikroskoper på alle pulter, og grupper er i gang med å analysere funnene sine med dem.

– Først ryddet vi stranda på Fyn for søppel vi kunne se, men så målte vi opp ti meter på stranda, der vi rutet opp 50 centimeters kvadrater. Vi tok bort et lag på to centimeter i kvadratet, silte og puttet det vi fant i en boks. Vi tok ti sånne lag, og kom et stykke ned i bakken, forteller Emilie Velle Iversen og Andrine Lie.

Før feltdagen hadde elevene forberedt seg med film og artikler, og pakket etter ei utstyrsliste. All plast er ikke like synlig, og siden de fokuserer på mikroplast, kom pinsetten godt med.

– Det er vanskelig å se forskjell på små skjell og plast. Men vi fant noen store plastbiter i det fjerde laget vårt, og det var overraskende, synes Nora Moldjord Sørli.

Utfordringen med å skille mikroplast fra det som hører naturen til har de alle, og vi får også se selv i mikroskopet at det slett ikke er så lett.

- Spennende med et så aktuelt tema

Arbeidet elevene gjør skal ende i en rapport.

– De skal skrive om hva de har funnet og hvor mye, litt om problemet og forslag til løsninger, så det er en innovasjonsbit her også. Beste rapport skal kåres. Å jobbe på denne måten gir en helt annen dybdeforståelse. Dette jobbes det jo med på doktor- og masternivå andre steder, og at det er samfunnsaktuelt, gir mer motivasjon, tror lektor Tonje Gjelstad Hareide.

Det høres det ut som elevene er helt enige i.

– Dette er gøy og relevant, for det er mye snakk om det nå for tida, sier Mina Nilsen.

– Viktig og interessant, synes Sara Kværne.

– Veldig spennende med et såpass aktuelt tema, sier Emilie Velle Iversen.

– Dessuten er det gøy at hele klassen sammen kan gjøre noe for naturen, mener Victoria Bianca Bondar.

SE BILDESERIE HER:

Bildeserie

Nøtterøy-elevene forsker på mikroplast i havet

Fakta om lektor 2-prosjekt

- Et prosjekt der elever skal løse et oppdrag gitt av en ekstern partner, for Nøtterøy-elevene gjelder det Fylkesmannen i Vestfold og Færder nasjonalparkstyre.

- Ordningen er en nasjonal realfagsatsing finansiert av Kunnskapsdepartementet.

- Målet er å stimulere elevenes motivasjon for realfag, og slik øke læringsutbyttet.

- Ved samarbeid med ekstern partner, skal elevene oppleve nytteverdi at matte og realfag.

- Elevene får et oppdrag fra partneren, og må bruke real-fagspensum for å løse det.

 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.