Nå skal teknologi fra Nøtterøy ut i verden: - Vi klarer ikke levere fort nok

Arne Magnus Berge og Euromatic har suksess med egenutviklet lader til elbil. Nå skal teknologi fra Nøtterøy eksporteres til flere land.

Arne Magnus Berge og Euromatic har suksess med egenutviklet lader til elbil. Nå skal teknologi fra Nøtterøy eksporteres til flere land. Foto:

I et lokale på Nøtterøy sitter en travel gjeng og lager et produkt «hele verden» vil ha.

DEL

- Vi klarer ikke levere fort nok. Etterspørselen er enorm, sier Arne Magnus Berge.

51-åringen startet i 1994 bedriften Euromatic og drev den første tiden med salg av spilleautomater. Etter hvert har Berge imidlertid funnet en vei som ikke handler om spill, men bil. Nærmere bestemt elbil og ladbar hybridbil.

For tre år siden begynte han å produsere elbilladere, og siden har alle piler pekt rett til værs.

Etter å ha omsatt for en million kroner i 2017, ble bedriftens inntekter doblet i 2018 og deretter triplet - til nesten seks millioner kroner og et solid overskudd i fjor. I år sikter Berge seg inn på ti millioner kroner.

Rimelig og enkel

Nøkkelen til suksessen heter «Folkeladeren».

- Det er en enkel og rimelig elbillader som vi har utviklet selv her på Nøtterøy. Nå er vi i ferd med å runde 4.000 solgte ladere. Vi selger til hele Norge og har i tillegg spennende ting på gang ute i verden, forteller Berge, som for mange trolig er mest kjent som mangeårig Venstre-politiker.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Markus Norstrøm (til venstre), Arne Magnus Berge, Joacim Thorin, Hans Fredrik Haugerød og Patrick Gudmundsen har nok å gjøre med å levere elbilladere til hele landet.

Markus Norstrøm (til venstre), Arne Magnus Berge, Joacim Thorin, Hans Fredrik Haugerød og Patrick Gudmundsen har nok å gjøre med å levere elbilladere til hele landet. Foto:

Nå ser han seg imidlertid verken til høyre eller venstre, men suser rett fram i høy hastighet. Avtale er gjort med det Dublin-baserte selskapet Deltrix. Folkeladeren skal ut i verden.

- I første omgang har vi gjort avtaler for England, Tyskland, Spania og Italia. Sluttproduktet er ikke selve Folkeladeren, men består av elementer blant annet fra laderen vår, forteller Berge.

Flere ansatte

Han har utvidet staben solid det siste året, slik at Euromatic nå er oppe i seks årsverk. Foreløpig er det uvisst hva den internasjonale satsingen kan bety for eventuell videre vekst på Ramdal.

- Vi har valgt å knytte til oss en partner for å vokse videre. Med Deltrix på laget får vi inntekter på salg av elbillader til potensielt mange land.

Hvor stort det kan bli, vil bare tiden vise.

Tidlig ute

Arne Magnus Berge kjøpte sin første elbil allerede lenge før mange trolig hadde hørt om elbiler.

- Det var en Kewit, forløperen til Buddy. Siden har jeg vel hatt rundt 20 elbiler, og noen har jeg importert for venner og kjente, forteller han.

De siste seks elbilene han har eid, er alle av merket Tesla. Ikke uten visse komplikasjoner.

- Fortsatt er mange skeptiske og tror at du er en kødd hvis du kjører Tesla. Det har vel å gjøre med en oppfatning av at det er mange tidligere Audi- og BMW-eiere som kjører Tesla, men sannheten er at du trenger ikke være rik for å kjøpe Tesla, det holder å være god til å regne.Det handler om å se totalkostnadene når alle parametere er tatt med, som utgifter til bom, parkering, strøm og ferje.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Markus Norstrøm programmerer og tester kretskort til Folkeladeren.

Markus Norstrøm programmerer og tester kretskort til Folkeladeren. Foto:

Bestefar interessert

Berge forteller at elbilinteressen til dels er arvet.

- Bestefaren min, som døde for 20 år siden, var veldig interessert i elbiler. Han var selv gårdbruker, men skulle nok gjerne egentlig ha drevet med bil og teknologi på heltid. Etter at han døde, kom jeg over et avisutklipp han hadde spart på, det handlet om elbiler i USA på 60-tallet.

Berge røper at han ser på muligheter for å utvikle flere laderelaterte produkter. Alt skal skje på Nøtterøy.

- Vi har ingen planer om å flytte på oss. Jeg vil ha kort vei til jobb og skal ikke over kanalbrua. For mange år siden pendlet jeg til Oslo. Det var da jeg begynte å fatte interesse for elbil, etter først å ha bygget om bilen min til gassdrift.

Fordeler under press

- Det er litt usikre tider med tanke på at elbilfordelene er under press?

- Ja, det er en litt skummel fase nå, men vi ser lyst på framtida. Koronaen har selvsagt også sitt å si, og sånn sett er jeg glad for at vi har holdt på med dette i noen år og har knyttet mange kontakter. Å drive i en oppstartsfase nå må være veldig krevende.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.