Gå til sidens hovedinnhold

Volkswagen fortsetter å øke etter dieselskandalen

Artikkelen er over 5 år gammel

Det er foreløpig lite som tyder på at Volkswagen har mistet kjøpere etter høstens dieselskandale.

(Tønsbergs Blad)

Opplysningsrådet for veitrafikken fører statistikk over nyregistrere biler. Nye biler registreres normalt noen måneder etter at de er solgt, grunnet leveringstid.

Slik sett burde novembertallene vist om Volkswagen har mistet kjøpere etter høstens dieselskandale, som begynte å rulle i mediene.

Volkswagen ble tatt med buksene nede etter å ja jukset med utslippstall for dieselbiler i USA. Etterhvert rullet skandalen også inn i det europeiske markedet. I neste omgang kastet den skygger også over søstermerkene Audi og Skoda.

LES OGSÅ: Er din bil berørt av dieselmotorproblemene?

75 ganger Golf

De ferske salgstallene for Vestfold viser igjen at VW - tross høstens tropiske orkaner rundt merkets troverdighet - selger som aldri før.

VWs evige vinner Golf er nyregistrert i 75 eksemplarer i Vestfold denne måneden. Nummer to er Toyota Auris med 40.

Toyota inntar også tredjeplassen med modellen Yaris, som er solgt i 36 eksemplarer.

Ser vi på statistikken for merkene samlet sett er det igjen Volkswagen som slår knock out på alle andre.

130 VW-personbiler er nyregistrert i Vestfold i desember, foran Toyota med 96 og Volvo med 51.

LES OGSÅ: Folk går mann av huse for å skaffe seg denne

Skoda og Audi faller

Vestfold skiller seg for øvrig lite ut fra resten av landet. På den nasjonale statistikken har Volkswagen omtrent samme markedsandel som i Vestfold. Toyota kommer på andreplass også nasjonalt, men med en lavere markedsandel enn i Vestfold.

På landsstatistikken er det BMW som inntar tredjeplassen.

Skoda ligger for øvrig på sjetteplass og Audi er nummer 11 i Vestfold hittil i 2015. Begge har falt noe i markedsandel.

Til gjengjeld har Volkswagen økt. Samlet sett har de tre merkene økt sin markedsandel i Vestfold hittil i 2015 mot samme periode i fjor. Det samme gjelder den nasjonale statistikken over nyregistreringer.

LES OGSÅ: Denne lever opp til ordtaket

- Lite støy

- Det er med ydmykhet at lokomotivet vårt fortsetter i samme hastighet som før. Vi har opplevd å få mye støtte fra våre kunder og lite støy sammenlignet med mediabildet denne høsten. Vi har over tid jobbet hardt for å ha svært fornøyde kunder – det tror jeg vi får igjen for nå, sier Marte Helleland, daglig leder ved Møller Bil i Sandefjord.

Hun fremhever Volkswagens satsing på el- og hybridteknologi som noe mange etterspør for tiden, uavhengig av dieseljukset.

- Vi ser optimistisk på fremtiden og vil gjøre alt vi kan for å sikre at oppgraderingene vi skal gjøre på de berørte bilene i 2016 går så smidig som overhodet mulig for våre kunder, sier Helleland.

Kommentarer til denne saken