Johannes butikk er den eneste i Vestfold som er nominert til pris: – Det må se bra ut hele tiden

MED I NM: Butikksjef Johanne Raiborg syns det er hyggelig at frukt og grønt-salget ved Spar Tjøme legges merke til.

MED I NM: Butikksjef Johanne Raiborg syns det er hyggelig at frukt og grønt-salget ved Spar Tjøme legges merke til. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Nå håper hun ikke at en oppussing skal stikke kjepper i hjulene for Spar Tjømes muligheter til å bli norgesmester i frukt og grønt.

DEL

(Tønsbergs Blad) For 11. år på rad skal Norges beste avdeling med frukt og grønt kåres. Og Spar på Tjøme er, som eneste butikk i Vestfold, med i konkurransen.

10 butikker fra hver matvarekjede er med i konkurransen. De ti butikkene fra hver kjede er valgt ut etter høyest frukt og grønt-andel innad i kjeden.

Skryter av ansatt

– Det er jo veldig hyggelig at vi er med i konkurransen. Utvelgelsen er basert på tallfakta, så det er på grunn av den genuine innsatsen til leder av frukt og grønt-avdelingen Alexander Knudsen. Dette er jo en konkurranse som ruller og går uten at vi kan forberede oss, det må se bra ut hele tiden, sier butikksjef Johanne Raiborg.

LES OGSÅ: Slik får du barna til å teste ny mat

Den neste fasen i konkurransen foregår ved at kontrollører sjekker:

  • Kvalitet og utvalg (godt førsteinntrykk, godt utvalg av basisprodukter og uten dårlige varer)
  • Mekanisk kommunikasjon (prisinformasjon, merking av opprinnelsesland o.l.)
  • Kunnskapsrike og imøtekommende medarbeidere (kunnskap om oppbevaring, bearbeiding o.l.)
  • Salgsfremmende tiltak i avdelingen (forbrukertips, smaksprøver, eksponeringer o.l.)
  • Butikkens frukt- og grøntandel (eks. nonfood)

Disse kontrollørene kommer uanmeldt, og forhåpentligvis ikke til stengte dører – for:

– Vi holder stengt noen uker i april, men satser på at de dukker opp etter nyåpningen av butikken vår 27. april slik at vi får vært med i innspurten, sier Raiborg.

Sunnere befolkning

Det er Opplysningskontoret for frukt og grønt som arrangerer konkurransen, og hensikten er bidra til en sunnere og friskere befolkning.

– Vi ønsker å øke forbruket av frukt, bær og grønnsaker med 20 prosent innen 2021, i tråd med myndighetenes anbefalinger. Hensikten er å fremheve og hedre de frukt og grøntansvarlige i butikkene og de kategoriansvarlige i kjedene, som hver dag gjør en viktig jobb for å friste kundene til å bruke mer frukt, bær og grønnsaker, melder opplysningskontoret i en pressemelding.

LES OGSÅ: Full appelsinkrig mellom lavpriskjedene

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt er måleperiode i denne konkurransen er 1. juni 2017 til 31. mai i år.

Det skal totalt deles ut fire priser i konkurransen. To butikkpriser, fordelt på stor og liten butikk. En ambassadørpris, til en ansatt som gjør noe ekstra for å få frukt og grønt-salget til å øke. Og til slutt en kjedepris, til den butikkjeden som selger mest frukt og grønt.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.