Gå til sidens hovedinnhold

Linnea (33) valgte bort bilen, men: – Mye kan bli bedre

– Alle synes det er mer komfortabelt å kjøre bil, så når du velger sykkel må det gi noen fordeler, sier Linnea Scharning.

(Tønsbergs Blad)

– Når jeg ser dette stativet, føler jeg at noen vil jeg skal sykle, at vi samarbeider om å være en sykkelby, sier Linnea Scharning.

Hun står ved Mammutkrysset og venter på grønt lys. Stativet Linnea støtter seg mot har et langt fotbrett syklister kan sette foten på mens de venter, og et rekkverk å lene seg til.

«Takk for at du sykler!» står det også. Med utropstegn.

Må være fordeler ved å sykle

– Alle synes det er mer komfortabelt å kjøre bil, men jeg valgte sykkel og synes det er viktig at ting er tilrettelagt. Det må være noen fordeler med å sykle, sier Linnea Scharning.

Etter mange år i Oslo har hun flyttet tilbake til Nøtterøy.

– Og da kjøpte jeg elektrisk sykkel i stedet for å ta lappen og kjøpe bil. Jeg husker fra jeg var liten at Tønsberg var en sykkelby, men nå synes jeg det kan bli bedre. Det er mange steder det er fint å sykle her, men Tønsberg og omegn har et forbedringspotensial, sier hun.

LES OGSÅ: Her har det blitt tryggere: – Krysset er svært trafikkert og har ikke hatt god nok belysning

Sykkelparkering viktig

Både trygghet for syklister og for sykkelen kan bli bedre mener hun. Hun har blant annet hatt en ubehagelig opplevelse i Mammutkrysset.

– Da fikk jeg en skikkelig støkk, en bil kjørte rett mot meg da jeg skulle over.


Scharning mener det må være lett og trygt å sette fra seg sykkelen, og at man må komme så nær døra dit man skal som mulig.

– En elsykkel er dyrt og det er godt å vite at sykkelen står trygt når du er borte fra den. Slike p-hus for sykler som de har inne i byen, er flott. Når det gjelder sykkelstativ, må de være solid festet i bakken, løse stativ er ikke forsikringsgodkjent, sier Linnea.

Nå skal det bli bedre å sykle

Linnea og andre syklister kan snart oppleve at Tønsberg blir en bedre by å sykle i. Det skal blant annet Emilie Lassen Bue sørge for. Hun jobber for tiden med en mobilitetsplan for Tønsberg sentrum.

Målet er å gjøre det mer attraktivt å sykle, gå eller bruke kollektivtransport i stedet for bil. Nå er det stadig flere som bruker bil også på korte strekninger, noe som skaper køer, støy og luftforurensing.

– Å få flere til å velge sykkel, gange eller kollektiv er bra for bylivet, klima og for folkehelsa, sier Emilie Lassen Bue.

Hun mener det må være enkelt å sykle dit man skal.

– I dag er det relativt gode gange- og sykkelveier inn til byen, men det mangler et gjennomgående sykkelnett i sentrum.

Noe parkering må bort

– Vi må også lage traseer for syklende i sentrum for at det skal være attraktivt å sykle, men det er vanskelig å få til uten å fjerne noe av parkeringen, sier Bue.

– Skal vi få flere til å gå, sykle og reise kollektivt må vi omdistribuere arealene bilen disponerer i dag til andre trafikantgrupper, presiserer hun.

– Mobilitetsplanen har også ha fokus på at det fortsatt skal være god parkeringsdekning i byen, men ikke på bekostning av fremkommelighet og trygghet for barn, unge og eldre og andre som går og sykler i byen, sier Bue.

Strakstiltak for sykkel

I mobilitetsplanen vil det bli anbefalt strakstiltak som kan bedre forholdene for gående og syklende.

Noen av strakstiltakene er:

  • Åpne opp for sykling mot enveiskjøring for å gjøre det mer effektivt å sykle
  • Utbedre sykkeltraseer med jevnt dekke, skilting og oppmerking
  • Vurdere flere sykkelparkeringsanlegg som gjør det trygt å sette fra seg sykkelen

Et tiltak for å få flere til å kjøpe elsykkel er allerede iverksatt og det kan du lese mer om i artiklene nedenfor:

Les også

Vil erstatte bilen med disse: – Dette er ikke kun til mosjonisten i 40-årskrisa

Les også

De gratis elsyklene er skikkelig populære: – Jeg følte på frihet og godt humør

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.