Vellykket kunstnersamtale

Boksignering av kunstboken Magma. Bøkene ble utsolgt og folk ventet spent på å få boken signert av Mai-Bente Bonnevie.

Boksignering av kunstboken Magma. Bøkene ble utsolgt og folk ventet spent på å få boken signert av Mai-Bente Bonnevie. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det var mange som ville se og høre Mai-Bente Bonnevie på Kunstforeningen Verdens Ende.

DEL

Kunstforeningen Verdens Ende inviterte inn til kunstnersamtale og boksignering med kunstneren på sommerutstillingens siste dag.

Mai-Bente Bonnevies kunstbok, Magma, markerer hennes 80 årsjubileum, og er viet til separatutstillingen på Kunstforeningen.

- Utstillingen har i visningsperioden 25. juni til 14. august hatt besøkende fra hele Norge, og fra Danmark, Sverige og Tyskland, skriver Line Sanne til oss i en e-post.

- For noen av publikum var besøket et hyggelig gjensyn og for andre et nytt bekjentskap, men ingen dro fra utstillingen uten å bli påvirket av Bonnevies fargesterke billedkunst, forteller hun videre.

Livskraften og magma

Søndag var det i et fullsatt gallerirom hos Kunstforeningen Verdens Ende.

- Vi fikk oppleve Bonnevie tale om sine egne dirrende, intense og fargerike malerier. Bonnevie står midt i gallerirommet og tar oss forførende med inn i den abstrakte kunstverden. Til denne verden der alle muligheter ligger foran deg,  åpent. Her skal du ta i bruk alle dine sanser og følelser og tolke fritt. Se. Undre. Oppleve. «I verden i dag er det noe som tynger, noe skal løses og noe er vakkert», sier Bonnevie.

Bonnevie mener at det er selve livskraften som er drivkraften og inspirasjonen i hennes kunstverk. Og Magma. Den rødlige jordfargen. Den røde kraften. Den røde gløden.

De sterke fargene

Maleriene kan ved første øyekast oppleves som livlige malerier bestående av friske, klare og deilige farger, men under overflaten bak fargene er det noe som ulmer.

- Maleriene er skapt slik. Meningen ligger nettopp i at maleriene skal bestå av livskraft og alvor, de skal ha tyngde samtidig leke, de skal være skjønne men også ytre alvor, forteller Bonnevie.

- Bak de sterke fargene forstår vi at hennes malerier er malt med en feministisk hånd og med en sterk politisk grunntone. Bonnevies malerier er hennes kommentar på vår sårbare verden, og hun forsøker å integrere fredsaktivisten i seg i bildene, skriver Sanne videre. 

Det sårbare og intense

Maleriet «Sårflate» ble malt rett etter 22. juli, og skal avbilde alvor og skrekk, men også vise den enorme sårbarheten hun og vi følte denne skjebnesvangre dagen.

- Hun hadde et behov for å skape et verk der den visuelle flaten skulle dirre, være intens samtidig transparent. Hun la på den røde, glødende fargen, vasket den vekk, la den på og vasket den vekk, forteller Sanne.

Til slutt satt hun og så på dette intense maleriet, som både er tungt og blendende, men også sterkt, fullt av energi og livskraft.

Vil takke

Bonnevie vil selv rette en stor takk til Gro Nesjar Greve, datter av Inger Sitter, for hennes støtte og hjelp under kurateringen av utstillingen.

Hun er takknemlig og føler et privilegium ved å få stille ut på Kunstforeningen Verdens Ende, året etter at hennes lærer og gode venninne, Inger Sitter, var hovedutstiller her.

Bonnevie er glad for den store tillitten Kunstforeningen Verdens Ende har vist, og mener foreningen har en særegen og unik menneskelig atmosfære.

- Det er en stor glede å få lov til å stille ut her, avslutter Bonnevie.

Kunstforeningen Verdens Ende takker Bonnevie for en inspirerende kunstersamtale, og det har vært en stor glede å få ha Bonnevie som sommerens hovedutstiller. Kunstforeningen Verdens Ende gleder seg allerede til kommende kunstnersamtale, bestående av fem samtidskunstnere med relasjon til Tjøme og Nøtterøy, når neste utstilling åpner 1. oktober.

Foto:

Artikkeltags