Gå til sidens hovedinnhold

Tenk toppløst mens det snør

Artikkelen er over 6 år gammel

Snøen laver ned, det er kaldt og mørkt og man burde komme seg ut for å måke. Det er på disse tider man bør tenke åpen bil. Det kan lønne seg.

(Tønsbergs Blad)

Mange drømmer om å suse av gårde på åpne landeveier uten tak over hodet i varmt sommervær - kjenne varm vind i luggen og kjenne lukten av naturen tett innpå.

På vinterstid er det mange som bare drømmer, svært få gjør noe med det. Men det er på vinteren det er mulig å gjøre et kupp.

Er man god til å prute og selgeren er tilstrekkelig desperat, kan det være opp til 20 prosent å spare i forhold til om man handler på sommerstid.

Det er ord kjøpers marked fra høsten og hele vinteren.

I løpet av mars begynner markedet å bevege seg igjen, flere kjøpere dukker opp og prisene stiger.

Ingen vinterbil

Mercedes SLK er en roadster med metalltak som felles ned i bagasjerommet. Det betyr at den er mer anvendelig om vinteren enn kabrioleter med stofftak, likevel er det ingen vinterbil.

En roadster en er toseter med nedfellbart tak, motor foran, lav bakkeklaring og bakhjulsdrift.

Kjøregenskapene på vinterføre er ikke en av fordelene ved slik bil, men kjøregleden om sommeren er stor.

Ur-roadsteren stammer nok fra etterkrigstidens England hvor mange små roadstere ble produsert.

Mange forsvant etter hvert fra markedet. Mest kjent er nok MG og Morgan.

LES OGSÅ: Her er Olabilen

50.000 i variasjon

I januar har det jevnt over ligget drøyt 30 Mercedes SLKer til salgs på finn.no.

Prisene har variert fra drøyt 50.000 kroner for 1997-modeller med meget høy kilometer.

De dyreste har ligget på opp mot 500.000 kroner for 2014-modeller som nesten ikke er kjørt.

De aller fleste SLKer i Norge har betegnelsen 200 noe som betyr at det sitter en 1,8 liters bensinmotor på 163 hestekrefter i bilene.

I 2009 ble motoren oppgradert til 184 hestekrefter. De seneste årene har det også dukket opp dieselmotorer på noen av bilene.

I følge bruktbilsjef Tom-Erik Lande hos Mercedes-forhandleren Bertel O. Steen i Tønsberg er prutningsmonnet stort.

Opp til 20 prosent kan man spare om man har gjort hjemmeleksa før man hiver seg ut i prutninga.

LES OGSÅ: Volkswagen på Vestfold-tronen

- Klart større prutningsmonn

- Det er vanskelig å si hvor mye prisene på SLK synker på vinterstid siden den har ståltak, men det er klart større prutningsmonn på vinteren en ellers.

Prisen på biler med stofftak synker med hvertfall 20 prosent, sier Tom Erik Lande.

Det er produsert tre utgaver av SLK. Den første kom i 1996 som 1997-modell.

Denne ble skiftet ut som 2004-modell med en facelift i 2009. 2011 kom den foreløpig siste modellen på markedet.

Sjekk serviceboka

- Som vanlig ved bruktkjøp er det viktig å sjekke service-historikken. Det bør foreligge servicebok og man bør sjekke med et merkeverksted om det er utført større reparasjoner.

- På SLK kan en større kollisjon bakfra gi problemer. Mekanikken som hever og senker taket er veldig ømfintlig og er meget vanskelig å få justert helt i orden igjen, selv om reparasjonen er gjort på merkeverksted, forteller Lande.

Rust har vært problem på flere Mercedes-modeller fram til de første åra etter årtusenskiftet.

At SLK har hatt tilsvarende problemer kan man ikke se bort fra, men sjekke nøye.

Den ”norske” saltingen kan gi rustproblemer.

- Mercedes SLK er ingen ungdomsbil. Kjøperen er som regel en litt eldre mann med god råd. Han setter pris på kjøregleden og ser på bilen som en ekstrabil, nærmest som et leketøy, sier Lande.

Ved siden av roadstere finnes det kabrioleter med baksete, både med stofftak og ståltak.

Volkswagen har Golf, Beetle og Eos hvor sistnevnte har ståltak. Renault har sin kabriolet av Megane med ståltak.

Peugeot har sine CC-utgaver med ståltak. C70 er Volvos store kabriolet med ståltak. Med stofftak finnes for eksempel flere Jaguar-modeller - for å ha nevnt noen.

Kommentarer til denne saken