(Tønsbergs Blad)

– Den siste uka har vi snakket mye om dette farlige opiatet som vi har fått varsel om at er i omløp, sier Marianne Dahl, sykepleier ved Feltpleien i Tønsberg.

Hun snakker om det livsfarlige syntetiske opioidet Protonitazen som nylig er påvist i Norge, og som har forårsaket flere overdoser.

Stoffet er svært sterkt og en liten dose kan gi livstruende konsekvenser som respirasjonsstans og hjertestans, står det i varselet Feltpleien har lagt ut på Facebook.

Må ringe ambulanse!

Feltpleien har ikke hørt om at dette stoffet har kommet til Vestfold ennå.

– Men det er jo kort vei fra Oslo til Tønsberg, sier vernepleier Chalina Skinnes.

Det viktigste våpenet Feltpleien har mot overdosedødsfall, er en nesespray med stoffet Nalokson. Den deler de ut gratis til alle som kan ha bruk for det: rusbrukere, pårørende, helsepersonell, politi og vektere.

Nalokson kommer som nesespray, er lett å bruke og kan redde folk fra en overdose.

– Men mot Protonitazen er ikke en dose Nalokson nok. Det er veldig viktig å få fram. Du må også ringe ambulanse, sier Skinnes.

Raskt dødelig

På sykehuset i Vestfold er de bekymret for at dette svært sterke stoffet skal komme til Vestfold.

– Dette opiatet er raskt dødelig ved overdose og den største utfordringen er å få gitt pasienten helsehjelp i tide, sier seksjonsoverlege ved akuttsenteret Gustav Trygve Siqueland.

Han forteller at de i det siste ikke har registrert noen innleggelser relatert til overdose med fentanyl eller sterkere opiater, men at de er bekymret.

– Jeg kjenner ikke til noen innleggelser med uvanlig sterke opiater ved vårt sykehus, men vi følger med på rapporter fra andre steder i landet og er svært bekymret for at disse stoffene også kan være i omløp i Vestfold, sier Siqueland.

Samtidig bekrefter han Feltpleiens inntrykk i Tønsberg, at det har vært mange overdoser i år.

– Vi har registrert flere og alvorligere forgiftninger så langt i år. Mitt inntrykk er at det dreier seg mest om blandingsforgiftninger, sier seksjonsoverlegen.

Ungdom må passe på

– Vi har fått høre at det er flere overdoser i år, og vi vil folk skal være forsiktige, sier Chalina Skinnes ved Feltpleien.

Som en helsestasjon for rusavhengige, består en stor del av jobben å informere om overdosefarer, veilede i bruk av rent utstyr og hjelpe til med sårrens, blant annet.

– Du vet aldri hva illegale stoffer inneholder, advarer Marianne Dahl.

Og det gjelder alle som kjøper og bruker, det være seg de som trenger den daglige rusen, eller ungdommer som skal prøve rus på fest.

– Du kan ikke vite hva du kjøper. Vi vet at det blir penslet fentanyl som er et veldig sterkt stoff, på tabletter ungdom kjøper. Det kan gi en overdose, advarer Chalina Skinnes.