(Østlands-Posten)

(Nettavisen) Oljeprisen har den siste måneden flere ganger bikket under 100 dollar fatet i løpet av handelsdagene. Så langt denne uken er prisen ved stengetid den laveste på to uker, og drivstoffprisen flere steder i landet ligger på omtrent 20 kroner literen.

Også i Larvik ble det tirsdag observert både diesel og bensin til under 21 kroner literen.

Ett fat av nordsjøoljen (brent spot) ligger tirsdag formiddag på på 98,86 dollar. På det høyeste nivået etter 2008 kostet ett fat nordsjøolje 133 dollar fatet, den 8. mars i år.

Ifølge Drivstoffappen er den billigste dieselen på 19,99 kroner. Det er ifølge appen i Randsfjorden og Hønefoss drivstoff til denne prisen. I Moss og Stange ligger prisene like over 20 kroner literen.

Denne belager seg på at brukere rapporterer inn drivstoffprisene. Syver Orhaugen, daglig leder i Drivstoffappen sier i en SMS til Nettavisen at det ofte er mer trafikk når prisene endrer seg, ettersom folk lurer på hvor de bør fylle.

Mellom klokken 11 og 11:30 var det 16.500 mennesker innom appen.

Kronekurs påvirker

Det er imidlertid ikke slik at pumpeprisen umiddelbart følger oljeprisen. Flere faktorer spiller inn, som for eksempel den norske kronekursen.

Dette er fordi handel av råolje og drivstoffprodukter som oftest blir gjort i dollar.

I begynnelsen av juli kostet én euro 10,40 kroner i det profesjonelle valutamarkedet. Ved inngangen til august har kronen styrket seg med nærmere fem prosent til 9,90 kroner.

I tillegg til kronekursen er det også avgifter som moms og CO₂-avgifter som påvirker prisen. Tilbud og etterspørsel på verdensmarkedet, som råolje og drivstoffprodukter påvirker også.

– Etterspørselssiden påvirkes av sesongsvingninger, eksempelvis har vi historisk sett at bensinprisen øker på våren og sommeren fordi da er den såkalte «driving season» i gang i USA, og amerikanerne bruker bensinbilene sine mer enn vanlig, sier Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K til Nettavisen.

Samtidig er det lokal konkurranse blant bensinstasjonene, som også kan virke inn på pumpeprisen.

– Vi opplever intens konkurranse flere steder i Norge nå, det driver drivstoffprisene nedover og bidrar til svært lave og forskjellige pumpepriser både på bensin og diesel mange steder, også innenfor et begrenset område.

Etterspørsel kan jevne ut

– Så langt i år har vi også sett at ustabilitet og usikkerhet i det internasjonale markedet knyttet til krigshandlingene i Ukraina medførte til at de internasjonale innkjøpsprisene steg til rekordhøye nivåer, sier Hansen.

Han forklarer videre at Circle K forholder seg til innkjøpsprisen på bensin og diesel, og at de kjøper inn ferdigraffinerte produkter, og ikke råolje.

– Selv om oljeprisen endrer seg, kan valutakurs og tilbuds- og etterspørselssiden trekke i motsatt retning, slik at innkjøpsprisene ikke endres. Det er et totalbilde.

Nordmenn blant de som betaler mest

Ifølge nettstedet Global Petrol Prices, ligger Norge på fjerdeplass over de landene i verden som har dyrest drivstoff.

Nettsiden har en oversikt over drivstoffprisen i ulike land, og ble sist oppdatert 25. juli. Hongkong har den dyreste literprisen, etterfulgt av Island og Israel.

Blant de landene med lavest drivstoffpris er Venezuela, Libya og Iran.