Dingse-problem hos båtfolket

Folk bader og soler seg i skjærgården – og lader flere og flere teknologiske dingser. Det kan gi strømproblem. Her fra Sandø i 2013.

Folk bader og soler seg i skjærgården – og lader flere og flere teknologiske dingser. Det kan gi strømproblem. Her fra Sandø i 2013. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Mannskapet på redningsskøyta Eivind Eckbo opplever et økende problem hos båtfolket i skjærgården. Flere og flere blir tomme for strøm.

DEL

(Tønsbergs Blad) Årsak? Alle de tekniske duppedittene våre.

– Vi merker en ny trend i oppdragene våre. Flere og flere båter får startproblemer fordi de er tomme for strøm, sier Anders Gundersen, skipper på redningsskøyta Eivind Eckbo, som søndag ettermiddag lå i Kjøpmannskjær.
– Flere og flere har med seg sine teknologiske dingser, og tapper til slutt båtbatteriene for strøm.

Dermed ringer båtførerne med sin (forhåpentlig vis) oppladete mobiltelefon, for å få starthjelp hos Redningsselskapet.

Familien til Ingrid Holst-Dyrnes Ramstad har ennå ikke gått tom for strøm på grunn av TV, Ipad og mobillader.

Familien til Ingrid Holst-Dyrnes Ramstad har ennå ikke gått tom for strøm på grunn av TV, Ipad og mobillader. Foto:

Sesong på det jevne

Ellers sier Gundersen at sesongen så langt er på det jevne. Hektisk, men likevel normalt.

– Det er mye folk på sjøen, og vi har mange oppdrag. Men de aller fleste som ferdes på sjøen er flinke og fornuftige båtfolk.
– Klart det er noen som ikke mestrer båtlivet like bra, og ender opp i en nødsituasjon. Det er de vi hører mest om, fortsetter Gundersen.

En annen trend som mannskapet ser er den økende bruken av redningsvester. Det hjelper med myndighetenes påbud, og dette skal også ha økt bevisstheten blant båtfolket.

– Klart vi hører mange kommentarer om de nye reglene om redningsvest i båt, men det er jo ikke vi som har innført disse reglene. Uansett, vi merker at holdningen rundt det å ha på vest nå har endret seg. Det er positivt, sier Anders Gundersen.

LES OGSÅ: Vestfoldinger er gode på bruk av redningsvest

Skipper Anders Gundersen sier redningsskøyta Espen Eckbo er ute på rundt 300 oppdrag i året, og at de ligger noe under gjennomsnittet så langt.

Over 70 oppdrag på to uker

Redningsselskapet opplyser i en pressemelding at de så langt i år har hjulpet rundt 5.500 personer på sjøen, og 13 liv har blitt reddet. En redningsskøyte hadde totalt 71 oppdrag på to uker.

LES OGSÅ: Bekymret over øyfestene 

Redningsbåten Bergesen d.y., som er stasjonert på Oscarsborg ved Drøbak, har de siste to ukene vært ute på 71 oppdrag. Det har vært få store ulykker, men mange kunne fått alvorlige følger, opplyser Pål Abrahamsen, skipsfører på redningsskøyta.

Redningsselskapets Eivind Eckbo liggende til kai i Tønsberg.

Foto: Per Gilding

Redningsselskapets Eivind Eckbo liggende til kai i Tønsberg. Foto: Per Gilding Foto:

- Motorhavari er et av de vanligste oppdragene, og det går som oftest bra. Men seiler en nær land i sterk vind og får framdriftsproblemer kan det fort få katastrofale følger. Å planlegge seilasen nøye og tenke sikkerhet kan redde sommerferien, råder skipsføreren.

Bare i sommer har over 3.000 personer fått hjelp på sjøen.

Ha en godt vedlikeholdt båt, planlegg seilasen sammen og bruk vest, oppfordrer Redningsselskapet.

I følge statistikk hos Redningsselskapet har de så langt i år hatt 426 oppdrag i Vestfold, Telemark og Østfold.

Her er det blant annet snakk om 14 bukseringer, 23 grunnstøtinger, tre brannslukninger, 124 motorstopp, 157 slep og 107 dykkeoppdrag. I alt er 684 personer assistert, og det skal ha vært ti søk så langt i år.

Tips og råd:

• Ha en godt vedlikeholdt båt

• Planlegg seilasen sammen

• Bruk vest

• Sørg for at båten er i orden

• Vit hvor ting er om bord, alt fra sikkerhetsutstyr til motordeler

• Sørg for å ha nok drivstoff og fulle batterier

• Ha alltid ekstra filtre, reimer, deler osv.

• Planlegg seilasen sammen med resten av mannskapet om bord.

• Skaff deg gode farvannskunnskaper.

• Lær deg å navigere, ha kart om bord i tillegg til plotter, lær deg å bruke plotter.

• Sjekk værmeldingen jevnlig.

• VHF er noe av det viktigste om bord.

• Sørg for at du får varslet dersom ulykken er ute og vit hvor du får hjelp.

• 2 av 3 som drukner bruker ikke flyteplagg.

• Du har større sjanser for å overleve med flyteplagg.

• De fleste ulykkene skjer ved fint vær.

LES OGSÅ: – Konsekvensene ville blitt store

LES OGSÅ: Skipsdåpen: – En fantastisk gave 

Artikkeltags