...
Rolf Løvland og Secret Garden begeistret publikum i Shanghai lørdag kveld. Foto: Norway Expo 2010

Begeistret Shanghai

Norges største musikkstjerner i Kina, Secret Garden, begeistret publikum på Expo 2010 lørdag kveld.

Publisert 25.09.2010 kl 20:37 Oppdatert 27.09.2010 kl 08:39

Tips en venn på e-post:



Norge markerte at verdensutstillingen i Shanghai går inn i sin siste måned med å arrangere en norsk-kinesisk storkonsert på den største innendørsscenen. Det satte kinesiske fans stor pris på.

– Jeg kan ikke få nok av Secret Garden. Det var spennende og rørende å se den sterke lidenskapen for musikk artistene har, og hvordan dette rørte publikum. Særlig inntrykk gjorde det å se samspillet mellom kinesiske og norske artister, sier Li Pei, (23) som var tilstede på konserten.

Norsk-kinesisk samarbeid

Komponist Rolf Løvland har latt seg inspirere av norske folketoner framført av både norske og kinesiske instrumenter da han komponerte EXPO-suiten «Norwegian Evening», som ble fremført sammen med Zhejiang symfoniorkester.

– Å være del av EXPO og å få komponere musikken har vært en meget givende og spennende oppgave for Secret Garden. Både «Norwegian Evening» og «Powered By Nature» vil leve med Secret Garden i vårt videre musikalske liv, sier Rolf Løvland.

Sistnevnte er temalåten for den norske paviljongen, men det var MGP-vinneren «Nocturne» som var den absolutte favoritten. Da publikum fikk høre de første tonene kom applausen spontant fra salen, ifølge kommunikasjonsmedarbeider Kristin Welle-Strand i Norway Expo 2010. En annen selvsagt favoritt var Løvlands «You Raise Me Up», som blant andre Westlife og Josh Groban har høstet stor suksess med.

Vil gjøre flere konserter

Den norske konserten ble arrangert i Performance Centre på EXPO.

– Vi forsøkte å fremheve Norge som et land som ønsker å dele kultur og erfaringer på tvers av grenser. Dette er noe av ideen bak EXPO, og i kveld følte jeg at vi klarte dette med musikk som er enkel, men dyp på samme tid, sier Arild Blixrud, generalkommissær for Norge på EXPO.

Secret Garden er så populære i Kina at myndighetene ikke tillot ordinært billettsalg til konserten, slik at det kun var inviterte gjester som fikk muligheten til å ta del i opplevelse. Dermed ble den norske paviljongen oppringt av personer som ville bli invitert helt til siste minutt før konserten, mens noen også hadde vunnet billetter i konkurranser på radio og internett.

EXPO-suksessen gjør selvsagt inntrykk på Secret Garden-sjefen.

– Vi har allerede vært i Kina fire ganger i år og vil gjøre flere turneer i Kina, sier Rolf Løvland. (ANB)

På forsiden nå


En ildsjel takker for seg

Leif Paulsen har vært en ihuga tennistrener i NIF i mange år. Nå gir han seg.

...

Får ny redningsskøyte

Eckbos Legater har skjenket en ny redningsskøyte til Sjøredningskorpset i Vestfold til en verdi av 10 millioner kroner.

...

Flere leverer elektronisk

Stadig flere vestfoldinger leverer selvangivelsen elektronisk. Og de eldre er også med på utviklingen.

...

Enkle grep kan hindre brann på hytta

Hytter for nær 300 millioner kroner vil trolig gå opp i brann i år.