...
Dette traileren fra Amdal Maskin ble stående fast på floa forrige mandag. Det sto om to centimeter. Foto: Lars Antonsen, AN/ANB

Flo og fjære styrer E6

Setså (ANB): Skal du passere denne undergangen på E6 – og har høy last – må du sjekke tidevannstabellen!

Publisert 29.05.2012 kl 12:46 Oppdatert 29.05.2012 kl 12:46

Tips en venn på e-post:

www.oyene.no Se alle biler





[Avisa Nordland] Jernbaneundergangen på Setså i Saltdal i Nordland er E6 største flaskehals nord for Trondheim.

Rett som det er må spesialtransporter snu eller laste om på grunn av for lav høyde under brua.

Nærmeste nabo til undergangen, Eirik Westgård, har studert fenomenet. Og han har spurt seg: hvorfor endres høyden under jernbanebrua?

– Jeg har målt høyden med laser og funnet ut at den endrer seg fire-fem centimeter. Jeg oppdaget at det var lavest under flo, mens det ble høyere under brua når det er fjære sjø, sier snekkeren som tok i bruk laseren fra jobben for å finne ut om dette stemte.

– Jeg har målt fra 4,30 meter på full flo til 4,46 på fjære sjø. Også høyden mellom kjørebanene er forskjellig, sier han.

– Bakgrunnen for mitt lille eksperiment er at jeg har snakket med flere tungtransportsjåfører. De hevder høyden endrer seg. Høyden er større enn det står på skiltet, og sjåfører som er kjent langs E6 beregner dette nøyaktig, sier Eirik Westgård.

For en uke siden ble Amdals Maskin stående fast på Setså. To biler var lastet med betongelementer som skulle til Bodø Storsenter.

– Det sto om to centimeter. Vi har erfart at høyden varierer. Denne gangen hadde vi feilberegnet litt. Antakelig fordi vi ikke hadde fjæra med oss, sier Rolf Amdal som kjører betongelementene for betongvarefabrikken Ocem i Overhalla. (ANB)

Her kan du lese geologens forklaring