...
Vi både ler og gråter på jobben, men en tettere personlig relasjon til sjefen; det vil vi ikke ha. Muligens gjelder det også i regjeringen... Foto: Vidar Ruud, ANB

Mye følelser på jobb

Oslo (ANB): Vi ler, gråter, klemmer, skriker og flørter på jobb.

Publisert 26.12.2011 kl 10:30 Oppdatert 28.12.2011 kl 09:06

Tips en venn på e-post:

www.oyene.no Se alle stillinger (104)





Men en tettere personlig relasjon til sjefen; det vi ikke å ha.

Det viser en undersøkelse fra ManpowerGroups om med temaet «følelser på jobb».

Bare én av ti medarbeidere ønsker at de hadde en tettere personlig relasjon med sjefen sin. Noe flere sjefer, 15 prosent, ønsker at de hadde en tettere personlig relasjon med medarbeiderne sine.

Resultatene viser at det er mye følelser på jobb – både positive og negative.

Undersøkelsen er gjennomført av Kairos Future på vegne av ManpowerGroup, og 4.300 personer har svart i Norge.

– Svarene minner oss om at mellommenneskelige forhold på jobben er noe som særlig ledere skal være svært bevisste på. Dette handler om god ledelse, sier konsernsjef Maalfrid Brath i ManpowerGroup.

Seks av ti av medarbeiderne (59 prosent) har gapskrattet sammen med eller foran sjefen. Like mange har snakket med sjefen om sitt private forhold og halvparten (48 prosent) har gitt sjefen en klem.

Derimot er det svært få som har flørtet med eller hatt et forhold til sjefen – bare henholdsvis 4 prosent og 2 prosent av medarbeiderne har den erfaringen.

– Det er positivt med ledere som viser empati og bryr seg om sine ansatte. Samtidig kan grensene være hårfine mellom å være en leder som bryr seg, støtter og viser omsorg for sine ansatte og bli for nærgående. Den som flørter, kan gjerne ha harmløse intensjoner og oppfattes uskyldig, men det kan også oppleves ubehagelig, påpeker Brath.

I Norge flørtes det mer på jobben enn i Sverige: 4 prosent av de ansatte har flørtet med sjefen mot 2 prosent i Sverige. 29 prosent av alle nordmenn har flørtet med en kollega mot 23 prosent i Sverige, mens 26 prosent av sjefene har flørtet med en medarbeider mot 20 prosent i Sverige.

– Arbeidslivet generelt blir stadig mer mangfoldig, og folk har ulike forestillinger og forventninger om hvordan kolleger og ledere skal være overfor hverandre. Denne undersøkelsen viser at forskjellene er store, både mellom yrkesgrupper og naboland. Det stiller ytterligere krav til ledere om at de skal være bevisste på hvordan de opptrer overfor sine ansatte, sier Maalfrid Brath.

Det varierer veldig mellom ulike yrkesgrupper hvor mye konfliktfylte ytringer eller handlinger det er mellom medarbeidere og sjefer.

Den mest kranglete yrkesgruppen er ansatte i service/handel/butikk. Framfor alt snakker de stygt om sjefen. 37 prosent av medarbeiderne innrømmer at de har gjort det.

På andreplass over de mest kranglete yrkesgruppene, kommer ansatte innen forskning og utvikling. Mange i denne yrkesgruppen mener at de er blitt utsatt for mobbing fra sjefen og 5 prosent erkjenner at de selv har mobbet sjefen.

Totalt sett føler 12 prosent av medarbeiderne at de er blitt utsatt for mobbing fra sjefen.

– Det er vanskelig å si hvorfor det er så store forskjeller mellom yrkesgruppene. Årsakene er sammensatte og kan handle om både arbeidsmiljø, ledertyper og selvbestemmelse i utføringen av arbeidet, sier Brath.

– At så mange som 12 prosent føler seg utsatt for mobbing fra sjefen, er urovekkende. Her må vi som ledere gå i oss selv og be om respons fra andre på hvordan vi oppleves. (ANB)