Har du vært på ferie, har du kanskje brukt flere kort. Husk å se gjennom alle transaksjoner etter ferier i utlandet. Foto: Pressebilde/ANB

– Ikke all svindel oppdages

Sjekk kontoutskriften etter ferien, er det krystallklare rådet fra bankene og kortselskapene. Sommeren er høysesong for kortsvindel.

Publisert 06.08.2012 kl 09:58 Oppdatert 06.08.2012 kl 10:05

Tips en venn på e-post:


...
Kommunikasjonssjef i Storebrand Bank, Kristina Picard, sier det er lurt å kontrollere transaksjonene i nettbanken etter ferien for å være sikker på at du kjenner igjen alle beløpene som er trukket. Foto: Pressebilde/ANB

Storebrand Bank råder alle til å gå gjennom kontoutskriften etter ferien.

– Ikke alle svindelforsøk oppdages av banken, sier kommunikasjonssjef Kristina Picard.

Selv om banken har gode systemer for å oppdage kortsvindel, kan småsvindel og feil være vanskeligere å oppdage, ifølge Picard.

– Det er derfor lurt å kontrollere transaksjonene i nettbanken etter ferien for å være sikker på at du kjenner igjen alle beløpene som er trukket.

Å se gjennom kontoutskriften med jevne mellomrom bør være en innarbeidet rutine, men både kortselskapene og bankene benytter raffinerte metoder for å avsløre svindel. Bankene og kortselskapene har gode kortovervåkingssystem, og unormal aktivitet blir som regel fanget opp der, ofte før korteieren selv har oppdaget svindelen, skriver Storebrand Bank i en pressemelding.

Eksempler på unormal aktivitet kan være:

* Kortet brukes to steder samtidig. Alarmen går hvis kortet ditt brukes i Bodø kl 16 og i New York kl 18 samme dag.

* Mistenkelig bruk på brukersteder som er registrert med svindel tidligere.

* Gjentatte belastninger ved samme brukersted.

* Unormalt store transaksjonsbeløp dobbeltsjekkes med kortholderen.

Er det beløp som ikke stemmer, må banken få beskjed om dette.

– Du får pengene tilbake dersom kortet ditt blir misbrukt og du ikke har opptrådt uaktsomt, men det er jo forutsatt at svindelen faktisk oppdages, enten av kunden eller banken, sier Kristina Picard.

Det er de mindre beløpene som kan være vanskelig for banken å oppdage, for eksempel hvis restauranten du var på har belastet deg to ganger.

– Noen kunder synes det er vanskeligere å ha full kontroll i utlandet fordi betalingsrutinene kan være annerledes enn man er vant til i Norge, sier Picard.

Mistenker du at du har blitt utsatt for svindel, så ta kontakt med banken din så snart som mulig. Det samme gjelder dersom du tror kortet ditt kan ha blitt kopiert, eller du savner et betalingskort etter ferien. Da er det viktig at kortet blir sperret med én gang.

– Vi får mange henvendelser fra kunder nå etter ferien. Det er ikke alltid det er noe galt, men vi vil heller at kundene kontakter oss en gang for mye enn en gang for lite, sier Picard.

Antall tilfeller av kortsvindel i Norge har blitt færre de siste årene. Det er særlig antall tilfeller av skimming, kortsvindelsaker der opplysninger fra magnetstripen blir kopiert, som har gått ned. (ANB)

På forsiden nå


...

Nå skal de skape bokfest

Brødrene Svein og Egil Nyhus er to av 58 forfattere som samles.

Slik lager du gresskarlykt!

I disse Halloween-tider: Slik man enkelt lager en stemningsfull gresskarlykt!